טיפול בהפרעות שינה באמצעות מריחואנה רפואית

הפרעות שינההפרעות שינה הן מצב נפוץ ביותר, המופיע אצל אנשים רבים ועלול לפגוע באיכות החיים. הפרעות השינה מתבטאות בחוסר יכולת להירדם וחוסר יכולת לשמור על שינה טובה אחרי שנרדמים, ולכן אנשים הסובלים מהפרעות שינה אינם מצליחים לתפקד היטב גם ביום, ונכנסים למעגל של עייפות בלתי נפתרת.

כאשר מדובר בחולים כרוניים, חוסר השינה גורם גם להחמרת המחלה הבסיסית שלהם, ולכן חשוב מאוד לספק להם טיפול מתאים אשר יעזור להם לישון.

הגורמים העיקריים להפרעות שינה הם:

  • לחץ נפשי – אחד הגורמים הנפוצים והחשובים ביותר להפרעת שינה הוא לחץ נפשי. אנשים הסובלים מסטרס נוטים להיות ערניים כל הזמן, ולחשוב על דברים שאינם מאפשרים להם להירדם. ביטוי נפוץ של חוסר שינה על רקע סטרס הוא עירות במשך כל הלילה, או התעוררות עצמאית בשעה מוקדמת מאוד בבוקר.
  • מחלות פסיכיאטריות – מחלות פסיכיאטריות רבות מתבטאות בחוסר שינה. מחלות כמו דיכאון או הפרעה ביפולארית, הפרעות חרדה, תסמונת דחק פוסט טראומטית ומחלות פסיכוטיות כמו סכיזופרניה מתבטאות לעתים קרובות בהפרעות שינה אשר יש לטפל בהן בנוסף לטיפול במחלה העיקרית.
  • מחלות רקע – סוגים רבים של מחלות כרוניות מתבטא בחוסר שינה. לקטגוריה זו נכנסות מחלות לב, מחלות נשימתיות כמו נפחת ריאות או אסתמה, מחלות נוירולוגיות כמו אלצהיימר ופרקינסון, מחלות פרקים הגורמות לכאב רב ושאר מצבים רפואיים אשר יכולים גם כן להתבטא בבעיות בשינה.

הטיפול בהפרעות שינה

הפרעות בשינה הם מצב שחייבים לטפל בו, וקיימים מספר סוגים של טיפול הכולל שינוי באורח חיים וטיפול תרופתי:

  • שינוי באורח החיים – אצל אנשים הסובלים מהפרעות שינה חשוב מאוד לקיים סדר יום מסודר וקבוע, ולהקפיד על זמני שינה. במקרים אלה, חשוב מאוד למנוע מצבי עירות בשעות הלילה, להימנע מפעילות גופנית לפני השינה ולנסות "להתעייף" במהלך היום.
  • טיפולים התנהגותיים – כיום קיימים מספר סוגים של טיפולים התנהגותיים אשר מסייעים לאנשים הסובלים מהפרעות שינה. טיפולים אלה כוללים תרגילים מסוגים שונים וטיפולי ביופידבק, אשר יכולים לסייע להתגבר על חוסר השינה.
  • "כדורי שינה" – במידה וניסיונות הטיפול האחרים לא צלחו, ניתן לפנות לטיפול תרופתי אשר אמור לסייע להרגיע את הגוף ולהביא אותו למצב של הירדמות. אחד הטיפולים התרופתיים החשובים יותר הוא בנזודיאזפינים – תרופות מרגיעות אשר מאפשרות להפחית את מפלס החרדה ומשרות רוגע וישנוניות. קיימות תרופות המשפיעות לטווח קצר ולטווח ארוך, וחשוב להשתמש בהן בתבונה ורק לאחר ייעוץ עם רופא מומחה לנושא. סוג נוסף של טיפול תרופתי הוא על ידי שימוש במלטונין. מלטונין הוא ההורמון האחראי לסידור שעות השינה (המעגל הצירקאדי), ונחשב ליעיל כטיפול קצר טווח בהפרעות שינה.

קנביס כטיפול בהפרעות שינה

קנביס ידוע כבעל אפקט שמסייע לשינה, והשימוש בקנביס נחשב ליעיל יחסית כאשר מדובר בחולים כרוניים הסובלים מהפרעות בשינה. ככל הנראה, האפקט המרגיע של הקנביס תורם להקלה על ההירדמות ומאפשר לישון בצורה סבירה במהלך הלילה.

לאחר עישון הקנביס, מפלס החרדה יורד, מצב הרוח משתפר, הכאב פוחת וכתוצאה האנשים המטופלים בקנביס הרפואי נרגעים ולכן קל יותר להירדם. מחקרים שונים שבוצעו בנושא הראו קשר בין עליה ברמת ה-THC (החומר הפעיל בקנביס) ובין שיפור של איכות השינה, ואנשים רבים הסובלים מהפרעות בשינה מדווחים על שיפור במצב לאחר שימוש בקנביס.

יש לציין שעל מנת להשיג שיפור בשינה, עדיף להשתמש בקנביס מזן אינדיקה, המשרה רוגע ויעיל להפרעות שינה. לעומת זאת, שימוש בקנביס מסוג סאטיבה פחות יעיל, מכיוון שזן זה יכול לעורר ולגרום ל-High ולכן פחות טוב למטרה זו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן