ד"ר יהודה ברוך – הממונה על מתן אישור לשימוש בקנביס רפואי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ד"ר יהודה ברוך

ד"ר יהודה ברוךלפי החוק במדינת ישראל, חולים אשר חולים במחלות קשות אשר הרפואה לא הצליחה למצוא מרפא למחלתם או לסבלם, זכאים להגיש בקשה לקבלת רשיון להשתמש במריחואנה רפואית להקלת הסבל וההתמודדות עם המחלה.

על מנת לקבל את הרשיון יש להגיש בקשה בנוהל קבוע בחוק למשרד הבריאות. הגורם במשרד הבריאות אשר אחראי על מתן האישורים לשימוש במריחואנה רפואית הוא ד"ר יהודה ברוך מנהל בית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל.

ד"ר ברוך  הוא פסיכיאטר בכיר, מנהל בית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל בבת ים. הוא נבחר לתפקידו זה, האחראי על מתן אישורים לשימוש, גידול ומסחר בקנאביס רפואי, בשנת 2004.

לפני שנבחר לתפקיד ולפני שכיהן בתפקיד מנהל בי"ח אברבנאל, כיהן ד"ר ברוך כראש מנהל שירותי בריאות במשרד הבריאות. בתחילת הדרך היה ד"ר ברוך האחראי היחיד על מתן אישורים אלה. אולם אם בתחילת הדרך טיפל ד"ר ברוך בכ–64 בקשות בשנה, עם השנים טפח מספר הבקשות לכמה אלפי בקשות בשנה.

ככל שמספר הפונים גדל קיבלו עוד כ–8 רופאים את הסמכות לאשר שימוש בקנאביס רפואי, אולם גם צמיחה זו לא סייעה להתמודדות עם העומס.

החל מאוקטובר 2012 הוקמה באופן מסודר במשרד הבריאות יחידת הקנאביס הרפואי. היחידה תהיה אחראית על תחומים שסבלו מהזנחה עד כה כמו גידול הקנאביס, פיקוח על המגדלים, על הסחורה שהם מוכרים ועל המסחר עצמו.

תפקידו של ד"ר יהודה ברוך יצטמצם לתפקיד יו"ר ועדת ההתוויות המאושרות לשימוש בקנאביס, שיכלול את התוויית המדיניות והתנאים לקבלת האישור לשימוש במריחואנה רפואית.

תהליך הגשת הבקשה לקבלת אישור למריחואנה רפואית עד שהוא מגיע לשולחנו של ד"ר יהודה ברוך

אישור לשימוש במריחואנה רפואית ניתן במצבים של מחלות כרוניות או סופניות. הבקשה לשימוש במריחואנה מוגשת לאחר שהרופא המטפל ניסה את כל האופציות הרפואיות האחרות והגיע למסקנה כי אין לרפואה עוד מה להציע לחולה למעט מריחואנה רפואית.

הרופא הממליץ חייב להיות רופא מומחה בתחומו ולהכיר היטב את החולה (הוא חייב להיות הרופא המטפל שלו). במידה ומדובר במחלה אשר אין לגביה תקדים במתן אישור לשימוש במריחואנה רפואית, אזי על הרופא לצרף מחקרים המוכיחים את יעילות המריחואנה במצבים אלה.

ד"ר יהודה ברוך דורש כי לכל בקשה יצורפו תכנית ויעדי טיפול, בהם הרופא כותב מה הוא מצפה שיקרה למטופל עם השימוש במריחואנה רפואית.

אל הפניה של הרופא על החולה לצרף גם פניה אישית ממנו אל הועדה.

כמו כן יש למלא טופס מקוון הנמצא באתר של משרד הבריאות.

ד"ר ברוך מקבל את כל הפניות של חולים מרחבי הארץ, ולאחר שהוא קורא את החומר ומתרשם כי אין אופציה רפואית אחרת וכי יש סיכוי טוב כי השימוש במריחואנה רפואית יביא הקלה במצבו של החולה, הוא מאשר את השימוש במריחואנה רפואית וכן את הכמות הנדרשת.

ישנם חולים שיקבלו אישור לגדל מריחואנה לשימוש עצמי בביתם.

מה מספר ד"ר ברוך על התפקיד?

הד"ר ברוך מספר כי במסגרת תפקידו היה נתון ללחצים רבים מצד חולים אשר ביקשו לקבל אישור למריחואנה רפואית, אולם לא עמדו בקריטריונים. איומי התאבדות, ניסיונות להפעיל מניפולציות שונות, ואפילו תביעות כנגדו בבג"ץ היו מנת חלקו בתפקיד.

לדברי הד"ר ברוך ישנו גם אחוז ניכר של חולים מתחזים (כ-20% מבין מגישי הבקשות) אשר אינם עומדים בקריטריונים ומבקשים באמצעות מניפולציות והתחזות לזכות באישור הנכסף.

ד"ר יהודה ברוך, אם כן, עומד בראש היחידה למתן אישורים לשימוש בקנאביס רפואי. לאחרונה הוקמה יחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות אשר חלק מסמכויותיו של דר" ברוך יעברו אליה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן