האם עובד יפוטר לאחר שימוש במריחואנה רפואית בבית?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

האם עובד יפוטר לאחר שימוש במריחואנה רפואית בבית?נושא השימוש במריחואנה רפואית נמצא בשנים האחרונות בכותרות יותר מפעם אחת. שאלה שעולה כמעט תמיד נוגעת לחוקיות של צריכת המריחואנה ולהשפעה שלה על האדם.

לפעמים ישנן התנגשויות שונות על רקע זה עם מקום העבודה. כך למשל צעיר קנדי פרסם לפני מספר שנים סטטוס בפייסבוק בו הוא פונה לספקים של מריחואנה בבקשה לספק לו קצת "חומר". המשטרה המקומית הגיבה, תייגה את מקום העבודה שלו – שפיטר את העובד.

במקרה של מריחואנה רפואית התמונה מורכבת, מכיוון שברור שאנשים המקבלים אישור להחזיק בה ולצרוך אותה זקוקים לה בכל מאת האחוזים. האם מקום העבודה שמגלה על השימוש במריחואנה הרפואית של העובד, בביתו ובזמנו הפנוי, רשאי לפטר אותו? התשובה הבסיסית היא לא, אבל בפועל המצב עלול להסתבך.

ההנחה: אין השפעה על העבודה

ברוב התפקידים במשק הישראלי כדי שעובד יהיה מוצלח בתפקידו הוא צריך לבצע אותו על הצד הטוב ביותר בשעות העבודה. לכן, נראה שמקום העבודה עצמו לא אמור להתעניין יותר מדי בחיים הפרטיים של האדם. ברמת העיקרון הוא יכול לעשות ככל שהוא חפץ בו מעבר לשעות העבודה, כל עוד כמובן לא מדובר בעבירה על החוק. החזקת מריחואנה רפואית עם אישור לכך היא כמובן חוקית לחלוטין, כל עוד מבצעים אותה בהתאם לכמויות ולאופני השימוש שהוגדרו עבור אותו אדם על ידי הגורמים הרפואיים. בהמשך לכך היא לא אמורה להשפיע על העבודה של אותו אדם.

עד כאן הכל טוב ויפה, אפילו הגיוני. בפועל ייתכן שהמצב יהיה שונה עם קשיים שונים שמערימים מקומות התעסוקה. אותם מקומות תעסוקה עלולים לחשוש למשל מפגיעה בתדמית העסק כאשר מתברר כי אחד העובדים צורך מריחואנה, אפילו אם הסיבה לכך היא רפואית. בדרך כלל יהיו אלה עסקים מתוקשרים במיוחד החרדים לאופן בו הם מוצגים. גם אם פיטורי עובד אינם תקפים מסיבה זו, יכול להיות שהבוסים במקומות התעסוקה פשוט "יחפשו" את העובדים וינסו לפטר אותם בתואנות שונות ולעיתים משונות.

אז מה עושים?

בחלק הארי של המקרים, פיטור עובד שצורך מריחואנה רפואית בביתו אינו לגיטימי. לא ידועים לנו תקדימים בהם הוכח כי התנהגות כזו היא קלוקלת ומשפיעה לרעה על עבודתו של אותו אדם. זוהי למעשה הסוגיה העיקרית שצריך לשים לב אליה: האם יש חשש שהשימוש של העובד במריחואנה רפואית משפיע על מידת התפקוד שלו כאשר הוא מגיע לעבודה. ברוב המקרים התשובה לכך תהיה שלילית. בכל מקרה נראה שחובת ההוכחה של אותה פגיעה ביכולת התפקוד של העובד מוטלת בעיקרו של דבר על הגורם שמשלם לו את תלוש המשכורת.

אם אתם נמנים על האנשים שצורכים מריחואנה רפואית ומרגישים שמקום העבודה מתנכל לכם מסיבה זו, דעו לכם שהמצב הזה לא אמור להיות תקין. אתם יכולים לפנות לעורך דין הבקיא בתחום של דיני עבודה, לגבש יחד איתו אסטרטגיית פעולה ולהתנהל מול מקום העבודה. כמובן שבכל מקרה צריך להצטייד בכל האישורים שמעידים על כך שצריכת המריחואנה נעשית באישור ושהיא חיונית עבור אותו אדם עקב מצב רפואי בעייתי.

עישון במקום העבודה עצמו

התייחסות נפרדת צריך לקבל המקרה בו האדם מעשן במהלך העבודה. החשש כאן נראה מוחשי יותר מבחינת מקום העבודה, שלא ירצה שעובדים אחרים ייחשפו לעישון. כמו כן, ייתכן מצב בו תפוקת העבודה של אותו אדם נפגעת בעקבות אותן הפסקות עישון כפויות, מה שפוגע בעסק.

למרות שגם מקרים אלה אינם חד משמעיים, אלא נתונים לפרשנות של בתי המשפט ומושפעים מהנסיבות הספציפיות של המקרה, כן ייתכן שיהיה כאן יותר "קייס" מבחינתו של מקום העבודה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן