עובש ושאריות הדברה בקנאביס שלכם? אושר גידול קנאביס רפואי מנותק מהקרקע

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

עובש ושאריות הדברה בקנאביס שלכם? אושר גידול קנאביס רפואי מנותק מהקרקע

ב-24 בנובמבר (2019) אישר לראשונה משרד הבריאות גידול של קנאביס למטרות רפואיות בשיטת גידול שבה הצמחים מנותקים מהקרקע. האישור ניתן בשלב הראשון לגידול של 180 צמחים בלבד, שלא יגודלו למטרות מסחריות אלא למטרות תיקוף בלבד. זאת על רקע תלונות של מטופלים הצורכים קנאביס רפואי, לפיהן התגלו שיירי הדברה ועובשים על הצמחים שקיבלו ממשרד הבריאות. את האישור לגידול האירופוני, קיבלה חברת קאנשור.

איך עובדת השיטה האירופונית?

בשיטה האירופונית, הן הדישון והן ההשקיה של הצמחים, מבוצעים באופן ישיר לשורשים בתדירות קבועה ובמנות קטנות, כשכל התהליכים מבוקרים על ידי מחשב. הצמחים עצמם לא נטועים באדמה ולא מונחים במכל מים אלא מקבלים את החומרים השונים הנדרשים לגידול, באמצעות ריסוס מים בלבד. המגדלים המשתמשים בשיטה האירופונית שולטים בכל היבט הקשור לתנאי הגידול, לרבות הטמפרטורה, רמת הלחות, התאורה ועוד. כמו כן חוות הגידול מצוידות במערכות סינון אוויר וכך נמנעת חדירה של מזיקים לחלל הגידול.עובש ושאריות הדברה בקנאביס שלכם? אושר גידול קנאביס רפואי מנותק מהקרקע

השיטה האירופונית מאפשרת למגדלים לשמור על עקביות ועל רמת איכות אחידה ולהביא לעולם צמחים העומדים בתקנים המחמירים ביותר בעולם.

האם השיטה האירופונית היא בשורה משמחת עבור המטופלים?

מר דודו פפא, יו"ר הסתדרות הרוקחים, שבעבר הביע חוות דעת שלילית על איכות מוצרי הקנאביס הרפואי שמשרד הבריאות אישר לשימוש, בירך על האישור החדש שניתן לקאנשור. עם זאת, פפא ציין כי יתכן שהמוצרים החדשים שיגודלו בשיטה האירופונית, יהיו יקרים ביותר וזאת כיוון שעלות הייצור הגבוהה צפויה להשפיע על התמחור.

לדברי שלומי יוסף , המתמודד עם כאבים כרוניים בעקבות פציעה שהתרחשה בתאונת אימונים שעבר במסגרת שירותו הצבאי לפני כשני עשורים, איכות המוצרים שמסופקים כיום לחולים בישראל, ירודה מאוד. לדבריו הצמחים עוברים הקרנות שגורמות להם להתייבש, השמנים שבצמח מתאדים ונהרסים ובסופו של דבר חווית העישון לא נעימה. לכל זה יש להוסיף לדבריו את חומרי הריסוס שנעשה בהם שימוש במהלך הגידול, שעשויים לגרום לתגובה שלילית במערכת הנשימה. יוסף בעצמו סבל מזיהום בדרכי הנשימה שבא לידי ביטוי בהתקפות שיעול ובקוצר נשימה. יוסף, בדומה לפפא, ציין כי אם אכן שיטת הגידול החדשה תוביל לייצור של צמחים באיכות גבוהה, שיימכרו במחיר סביר, הרי שיש לברך על המהלך.

מה הם יתרונותיה של השיטה החדשה?

לדברי רן עמיר, מנכ"ל חברת קנאשור, נכון להיום הבעיה המרכזית בתחום הקנאביס הרפואי היא חוסר העקביות ברמת המוצרים וברמת הבטיחות שלהם. זאת כיוון שהצמח מפיק ריכוז שונה של חומרים פעילים בתגובה לתנאים שונים של לחות, טמפרטורה ואור. בעיית הבטיחות נובעת כתוצאה מבקרה לא מספקת על תנאי הגידול המאפשרת התפתחות של עובשים וחושפת את הצמחים להשפעה של מזיקים.

לשיטת הגידול האירופונית יש יתרונות רבים הן מההיבט המסחרי, הן מההיבט הסביבתי והן מההיבט החקלאי. כך לדוגמה, ניתן להגדיל את כמות היבול הצומח על שטח נתון וכן הודות לשליטה האבסולוטית בתנאי הגידול, ניתן לקצר משמעותית את זמן הגידול משלושה חודשים לחודשיים בלבד. הודות לכך, ניתן יהיה לגדל שישה מחזורים בשנה. מדובר בהבדל משמעותי במיוחד לאור העובדה שכיום קיימים קשיי אספקה חמורים ולעיתים קרובות המוצרים אינם זמינים לציבור המטופלים.

השיטה האירופונית גם מאפשרת לצמצם את כמות המים שנעשה בהם שימוש והופכת את השימוש בחומרי הדברה למיותר. נכון להיום נעשה שימוש בשיטה האירופונית בעיקר בגידול של עלים ירוקים, תבלינים וירקות במדינות קרות. כאשר המיזם החדש ייצא לפועל, החברה תקים שתי מערכות גידול נפרדות וזאת על מנת לערוך השוואה ולגלות איזו מהן היא היעילה יותר.

כיצד פועל משרד הבריאות לשיפור איכות הקנאביס?

כבר היום אישר משרד הבריאות שימוש בקנאביס לטיפול והקלה על מגוון רחב למדי של תופעות ומחלות, ביניהן: סרטן, טרשת נפוצה, אלצהיימר, גלאוקומה ועוד. על פי משרד הבריאות, כבר מספר שנים פועלים אנשי המשרד לשיפור איכות מוצרי הקנאביס המסופקים למטופלים בישראל. באופן כללי כל שיטת גידול שהיא מקובלת על המשרד, כל עוד היא מתנהלת בהתאם להנחיות "גידול בתנאים נאותים של קנביס לשימוש רפואי IMC-GAP", שמטרתם להבטיח שאיכות התוצרים תהיה בהתאם לפרמטרים הנדרשים. הכוונה היא בין היתר לריכוז וכמות החומרים הפעילים, חומרי הדברה, חומרים זרים, מתכות כבדות, רעלנים, גורמים מיקרוביאליים ועוד. מטרת העל בנושא זה היא לדאוג לכך שמוצרי הקנאביס המיועדים לשימוש רפואי יהיו בדוקים, איכותיים וידועים, כפי שמקובל במוצרים אחרים המיועדים לשימוש רפואי.

 

ראו גם:

זהירות! נייס גאי הוא לא קנאביס רפואי – זה למה ממש לא כדאי לגעת בנייס גאי

תואר עם התמחות בגידול קנאביס רפואי – כי זה בדיוק הזמן לתפוס כיוון בחיים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן