האם קנביס רפואי מסייע לקוליטיס?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

קוליטיס וקנאביס

קוליטיס וקנאביסקוליטיס היא דלקת של המעי הגס, וקוליטיס כיבית היא מחלה כרונית חשוכת מרפא הגורמת לדלקת קשה ביותר המערבת רק את המעי הגס ונמשכת לאורך זמן רב.

בדומה למחלת קרוהן, גם קוליטיס כיבית היא מחלת מעי דלקתית קשה ביותר, הגורמת לסימנים כמו כאבי בטן ושלשולים. התגובה הדלקתית גורמת לפגיעה קשה בדופן המעי הגס, הגורמת ליצירת הסימנים האופייניים.

קוליטיס כיבית היא מחלה שלא ניתן לרפא, אך בדומה למחלות דלקתיות אחרות ניתן לשלוט בתהליך הדלקתי על ידי שימוש בתרופות שונות, וחולים רבים מסתדרים בסופו של דבר ולומדים לחיות עם המחלה.

מצד שני, חולים רבים לא מצליחים לשלוט במחלה למרות ניסיונות טיפול רבים, ובשל סימני המחלה המופיעים מתקשים לקיים אורח חיים תקין ונוח.

התהליך הדלקתי במעי הגס גורם לפגיעה בדופן המעי הגס ולהופעת מספר סימנים, הכוללים:

  • כאבי בטן ושלשולים – בדומה למחלת קרוהן, גם קוליטיס כיבית גורמת להופעה תדירה של כאבי בטן חזקים וקשים ושלשולים. קיימים מקרים בהם מדובר בשלשול דמי, וזאת מכיוון שקוליטיס יכולה להופיע גם ברקטום.
  • דימום רקטלי – קוליטיס כיבי מתבטא גם בדימום רקטלי, שיכול להיות קשה ביותר.
  • ניקוב של המעי הגס – הופעת הדלקת עלולה לגרום במקרים מסויימים להיווצרות כיבים, אשר יכולים להביא בסופו של דבר לניקוב של המעי הגס.

התסמינים של קוליטיס עלולים לפגוע בצורה משמעותית באיכות החיים של החולים במחלה ובמחקרים רבים נמצא כי מריחואנה רפואית מסייעת ותורמת להקלת תסמינים אלו.

הטיפול בקוליטיס

בדומה למחלת קרוהן, הטיפול בקוליטיס כולל שימוש בתרופות לדיכוי מערכת החיסון. תפקיד התרופות האלה הוא להפחית ככל שניתן את התהליך הדלקתי, הגורם להופעת הדלקת ולצמצם ככל שניתן את הביטוי הקליני של המחלה.

באמצעות השימוש בתרופות, מקווים להשיג שיפור בסימני המחלה, להקל על הכאב, להפחית את ההתקפים ולמנוע סיבוכים. חולי קוליטיס רבים מצליחים להתמודד יפה מאוד עם המחלה באמצעות טיפול טוב, ולכן חשוב מאוד לטפל בה על מנת לאפשר אורח חיים תקין.

הטיפול בקוליטיס כולל:

  • סטרואידים – התרופה ה"קלאסית" והשימושית ביותר בטיפול במצבים דלקתיים חריפים היא סטרואידים. טיפול בסטרואידים גורם להפחתת פעילות מערכת החיסון ובכך הפחתת התגובה הדלקתית והקלה על סימני המחלה. למרות שסטרואידים נחשבים לתרופה יעילה ביותר, שימוש ארוך טווח בסטרואידים גורם לתופעות לוואי רבות כמו שיעור יתר, השמנה, דלדול עצם ותופעות נוספות, ולכן בשימוש ארוך טווח רצוי להשתמש בתרופות אחרות.
  • תרופות נוספות לדיכוי מערכת החיסון – מלבד הסטרואידים, לטיפול בקוליטיס משתמשים בתרופות הדומות מאוד לטיפול במחלת קרוהן. תרופות אלה כוללות תרופות כמו אימורן, מתוטרקסט, ציקלוספורין, נטליזומב, רמיקייד (אינפליקסימב) ואחרות, המשיגות הפחתה משמעותית של התגובה הדלקתית. הסיכון העיקרי בשימוש בתרופות אלה הוא ירידה בפעילות מערכת החיסון וחשיפה מוגברת לזיהומים.
  • תרופות להקלה על הכאב – חולים רבים משתמשים בתרופות שונות לשליטה על הכאב והקלה שלו, כמו תרופות ממשפחת NSAID (איבופרופן ואחרות), אקמול וכו'.
  • תחליפי ברזל – הדימום המשמעותי המאפיין חולי קוליטיס דורש לעתים קרובות טיפול בברזל, על מנת להתגבר על האנמיה.

טיפול בקנאביס בחולי קוליטיס

בשנים האחרונות, מחקרים שונים הראו שטיפול בקנביס יכול לסייע במחלת מעי דלקתית, וחולי קוליטיס רבים מדווחים על שיפור במצב כתוצאה מטיפול בקנאביס רפואי.

ככל הנראה, בתאי המעי נמצאים קולטנים קנבינואידים, אשר קולטים את ה-THC (החומר הפעיל של הקנביס) ומושפעים ממנו לחיוב. אחת ההשערות היא שהקנביס מסייע לשגשוג תאי המעי ובכך מאפשר החלמה מהירה וטובה יותר של המעי מהמצב הדלקתי בו הוא נמצא.

קנביס מסייע להקלה על מחלת קוליטיס במספר דרכים:

  • הקלה על הכאב – סגולותיו של הקנביס במניעת כאב ידועות, וחולי קוליטיס הסובלים מכאב בטן בלתי נסבל נעזרים פעמים רבות בקנביס על מנת להקל עליו. שימוש בקנביס עוזר במקרים אלה להקל על הכאב הנוראי, ומאפשר לחולים רבים לקיים אורח חיים סביר מבלי להיות תלויים בהתקפי המחלה.
  • הורדת סטרס – תהליכים דלקתיים רבים מושפעים ממצבי עקה ומסטרס, ושימוש בקנביס מסייע מאוד להפחתת הלחץ הנפשי ולהקלה על התהליכים הדלקתיים המאפיינים את מחלת קוליטיס.
  • תרומה להחלמת המעי – על פי מחקרים שונים שפורסמו לאחרונה, שימוש בקנביס רפואי תורם גם להחלמת המעי, ולשיפור מצבו לאחר הדלקת שפגעה בו.
  • שיפור התיאבון – חולי קוליטיס סובלים במקרים רבים מתת תזונה ומתיאבון ירוד, ולכן שימוש בקנביס מסייע לשיפור התיאבון וגורם להם לאכול יותר ובכך לספק את אספקת האנרגיה ואבני הבניין לגוף.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן