מריחואנה רפואית ונהיגה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מריחואנה רפואית ונהיגה

מריחואנה רפואית ונהיגהלפני כשנתיים פרץ לכותרות נושא הנהיגה בקרב משתמשי מריחואנה רפואית, כאשר התסריטאי רן שריג, שהינו בעל אישור ממשרד הבריאות לשימוש במריחואנה רפואית, נתפס נוהג בזמן עישון המריחואנה (שריג צילם את עצמו נוהג ומעשן בעת צילומי הסדרה "מסודרים").

כנגד שריג הוגש כתב אישום ורשיונו נשלל לשנתיים.

בעקבות המקרה נקבעו נהלים לגבי נהיגה תחת השפעת מריחואנה רפואית. על חילוקי הדעות באשר להשפעתו של הקנביס על הנהג בזמן נהיגה, ועל החקיקה בארץ ובעולם, במאמר שלפניכם.

נהיגה תחת השפעת מריחואנה

נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול נחשבת לעבירה על החוק, והעונש על נהיגה כזו עלול להגיע גם לכדי מאסר. מעבר לכך שהשימוש בסמים הינו אסור, נהיגה בהשפעת סמים מגדילה את הסיכון לתאונות. היא פוגעת ביכולת הריכוז של הנהג וביכולת השיפוט שלו, וכן ביכולתו להגיב מהר לאירועים בלתי צפויים.

המריחואנה אמנם שייכת לרשימת הסמים המסוכנים שהשימוש בהם הינו עבירה על החוק, אולם לגביה באופן ספציפי ישנה מחלוקת רחבה בציבור, האם צמח זה ראוי להיות משויך לסמים המסוכנים או שיש להתיר את השימוש בו. מדינות שונות בעולם המערבי כבר התירו את צריכת המריחואנה.

בשנים האחרונות אושר בחוק במדינות רבות השימוש במריחואנה כאמצעי לטיפול בחולים קשים.

הנושא של נהיגה תחת השפעת מריחואנה נתון למחלוקת רחבה גם בין מומחים לגבי השפעתה של המריחואנה על הנהג והאם היא זהה להשפעתם של סמים אחרים ואלכוהול.

ישנם רופאים הטוענים כי לגבי חולים אשר נוטלים מריחואנה לשימוש רפואי, המריחואנה דווקא משפרת את יכולת הנהיגה שלהם ולא להפך. כמו כן יש מומחים הטוענים כי לא ניתן להשוות בין ההשפעה המסוכנת של אלכוהול או סמים קשים אחרים על הנהג (סמים כמו הרואין או קוקאין) להשפעת המריחואנה שהיא חלשה בהרבה.

נהיגה בהשפעת מריחואנה והחוק

כאמור, עד המקרה של רן שריג לא נקבעה חקיקה מסודרת לגבי חולים הצורכים מריחואנה באופן חוקי לצרכים רפואיים, והנהיגה בקרב חולים אלה. כך קרה שבעצם אנשים שהשתמשו בחומר באופן חוקי "טופלו" על ידי החוק באותו אופן בו טופלו עבריינים שמשתמשים בחומר באופן בלתי חוקי ונוהגים תחת השפעתו.

בעקבות המקרה של רן שריג נדון הנושא ונקבע על ידי משרד הבריאות כי חולה אשר נטל מריחואנה רפואית יוכל לנהוג רק 6 שעות לאחר נטילת החומר. הסיבה לכך היא, שהחומר נמצא בדם לאחר השימוש במינונים גבוהים, והשפעתו יורדת רק בחלוף כמה שעות.

עם זאת, לעת עתה, הנהיגה לחולים הנוטלים מריחואנה רפואית באופן חוקי מותרת רק לנהגים הנוהגים ברכב פרטי. אולם לנהגים הנוהגים ברכב מסחרי או ציבורי אסור השימוש במריחואנה כלל.

עולה השאלה מה יעשו אנשים העובדים כנהגים לפרנסתם וזקוקים למריחואנה רפואית כדי שיוכלו להמשיך ולתפקד עקב מחלה ממנה הם סובלים? משרד הבריאות הבטיח כי נושא זה יידון בקרוב, אולם לעת עתה האיסור של שימוש במריחואנה רפואית לנהגים אלה עדיין עומד על כנו.

ההתייחסות לנהיגה ומריחואנה בארצות הברית

נושא הנהיגה בקרב אנשים הנוטלים מריחואנה רפואית נדון גם בארה"ב. בחלק מן המדינות (למשל במדינת וושינגטון) נקבע כי חולים בעלי אישור לשימוש במריחואנה רפואית יוכלו לנהוג רק כאשר רמת ה-THC (החומר הפעיל במריחואנה) בדמם תהיה 5 נאנוגרם. חולים הנוטלים את המריחואנה לצרכים רפואיים מתקוממים על החלטה זו, אשר לדבריהם, בעצם מונעת מהם לנהוג.

זאת משום שרמה כה נמוכה של THC בדם תהיה רק לאחר שעות רבות של הימנעות משימוש (למעלה מ 24 שעות) בעוד שרובם נוטלים את החומר על בסיס יום יומי.

המחלוקת סביב התרת הנהיגה לחולים המשתמשים במריחואנה לצרכים רפואיים עדיין בעינה. הגורמים האחראים לכך מחפשים את האיזון בין שמירה על הבטיחות בכבישים לבין זכותם של חולים אלה לנהוג ולתפקד כמו כולם.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

כיצד מוגדרת מנה של קנאביס? מומחים דורשים לקבוע יחידת מנה לקנאביס רפואי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן