כיצד שימוש במריחואנה רפואית משפיע על מערכת הבריאות במדינה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מריחואנה רפואית ומערכת הבריאות

מריחואנה רפואית ומערכת הבריאותמריחואנה, הידועה גם בשם קנאביס, נחשבת לסם בלתי חוקי. הן בישראל והן במרבית מדינות העולם הפכה המריחואנה לבעלת סטיגמה שלילית, למרות שבעבר הרחוק יותר לא היה הדבר כך.

למעשה, לפני שנחשב הסם לבלתי חוקי, השימוש בו נחשב אפילו לדבר שבאופנה בקרב חוגים רבים באירופה, למשל. גם בארצות המזרח נחשב עישון החומר והשימוש בו למקובל מאוד ויתר על כן – הוא נחשב לבעל סגולות טובות מבחינה רפואית.

בשנים האחרונות נדמה שההיסטוריה חוזרת על עצמה מבחינת מעמדה של המריחואנה. אמנם מרבית האנשים רואים בחומר סוג של סם משכר ומזיק ומיוחסים לו תכונות פסיכו אקטיביות, אולם מתברר שיש לו תועלות רפואיות שאין להן ערוך.

גם בישראל זוכים לא מעט חולים, חלקם כאלה שחלו במחלות אנושות, לקבל אישור לשימוש במריחואנה רפואית. על רקע זה, מעניינת השאלה האם יש לשימוש במריחואנה השפעות שליליות על מערכת הבריאות הכללית במדינה ועל ההוצאה הלאומית על בריאות.

חומרים פעילים חיוביים

לא מעט מחקרים מצאו ממצאים שתומכים בכך שהמריחואנה מכילה חומרים פעילים שהינם בעלי השפעה חיובית על הבריאות. מומחים בתחום זה טוענים שבין החומרים הפעילים ניתן למצוא כאלה שמסוגלים לא רק להשפיע באופן חיובי במקרים ידועים כגון אלצהיימר, מחלות לב או כאבים שונים.

ישנם ממצאים שמאששים את העובדה שמדובר בחומרים בעלי יכולת מופלאה להגן על הגוף מפני מחוללי מחלות שונים.

החומרים הפעילים, דמויי הקנביואידים או ה-THC, נחשבים לחומרים שנמצאים בגוף גם באופן טבעי.  מדובר חומרים שלא רק מגנים על הגוף מפני מחלות שונות אלא שיש להם גם השפעה חיובית כללית הן בשמירה על בריאות נפשית, הן ברמה של הפחתת חרדות והן ברמה של הפחתת דיכאון. למרבה האבסורד, המריחואנה לא רק שאיננה מביאה להתקפים פסיכוטיים כפי שמקובל להאשים אותה, אלא שהיא יכולה לחזק את מצבם הנפשי הרעוע של אנשים הסובלים מבעיות בתחום הנפש.

גם בישראל

למרות שמריחואנה רפואית נמצאת בשימוש בקרב אלפי חולים בישראל, עדיין מדובר ככל הנראה על טיפה בים.

ההשפעות החיובית של החומר עדיין נאלצות להתמודד עם סטיגמות שקיימות עדיין גם בקרב הממסד הרפואי וגם בקרב הממסד הפוליטי.

למרות כל הקשיים, פועלות בישראל כמה חוות שמגדלות באופן חוקי מריחואנה רפואית. באופן כזה, ניתן לספק לחולים שקבלו אישור לכך את החומר למטרות עישון או לצריכה בדרך אחרת, כדרך להתמודד עם מגוון רחב של מחלות ומצבים רפואיים.

כאבים, תשישות, פרקינסון, תופעות לוואי של מחלות קשות או של השימוש בתרופות – כולם מטופלים היטב באמצעות המריחואנה. על רקע זה, מעניינת מאוד השאלה האם השימוש במריחואנה טומן בחובו עלייה בהוצאה הלאומית על בריאות, והאם מדובר בחומר שיש לו השפעות שליליות משמעותיות.

הפוליטיקה של הרעלים

כמה מחקרים שנערכו בעת האחרונה בארצות הברית העלו ממצאים מעניינים ביחס לשימוש במריחואנה וביחס לשימוש בחומרים אסורים אחרים כגון קוקאין. מסתבר שבניגוד לסמים אחרים, כמות האשפוזים והפניה לעזרה רפואית בכלל כתוצאה משימוש במריחואנה שואף לאפס.

למעשה, מומחים בתחום טוענים שהחומרים הפעילים במריחואנה כלל אינם מהווים סכנה לבריאות ואינם מביאים להכבדה על מערכת הבריאות. לשם השוואה, שימוש בחומרים משכרים חוקיים כגון סיגריות או אלכוהול לא רק פגועים הרבה יותר בבריאות (במוח, בכבד, בריאות ועוד) אלא גם מעלים באופן משמעותי את ההוצאה הלאומית על בריאות.

מעטים יודו בכך בפה מלא, אבל הסיבה למצב דברים זה הינה פוליטית וכלכלית. חברות הטבק והאלכוהול הינם תאגידים כלכליים חזקים. הם ממשיכים לפעול על בסיס כוח פוליטי עצום בארץ ובעולם. למריחואנה, לעומת זאת, אין לובי חזק ולכן ההשפעה החיובית שלו מחלחלת באיטיות לתודעה הציבורית.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן