כיצד קנביס רפואי מסייע לניוון שרירים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ניוון שרירים

ניוון שריריםניוון שרירים היא מחלה נוירולוגית קשה ביותר הגורמת לחולשת שרירים ועלולה להסתיים בשיתוק.

המחלה, הנקראת גם ALS, נגרמת לרוב ללא סיבה ידועה ופוגעת בכ-2 מתוך 100,000 אנשים. ניוון השרירים גורם לקשיים רבים בחיי היום יום, הכוללים קושי בתנועה, קושי לאכול ולדבר ולעתים אף לקשיי נשימה.

הביטוי הראשוני של מחלת ALS הוא בדרך כלל על ידי חולשת רגל אחת, הגורמת לשיתוק של כף הרגל הנשארת בתנוחת "פוינט" (מצב הנקרא גם footdrop). לאחר מכן, יכולה להתפתח חולשה בכל הרגל, בידיים ובשלבים מתקדמים מעורבים גם שרירי הפנים והגרון, הגורמים לקשיי דיבור, אכילה ובליעה.

ברוב המקרים המחלה מתחילה בשיתוק של שריר בודד, ועם הזמן מתפשטת לשרירים אחרים וגורמת לקושי תפקודי רב. בסופו של דבר, רוב החולים נאלצים להשתמש בכיסא גלגלים בשל השיתוק, לא מסוגלים לתפקד בעצמם ונאלצים לקבל עזרה בכל תחומי החיים.

הגורם לניוון השרירים אצל חולי ALS הוא מחלה של העצב, אשר עובר ניוון ומפסיק להשפיע על השרירים עליו הוא אחראי וכתוצאה מופיע השיתוק.

מחקרים שונים הראו קשר בין מוטציות גנטיות, תהליכים אימיוניים והפרעה בתפקוד החלבונים, אך בסופו של דבר ברוב מקרי מחלת ALS לא ידועה הסיבה האמיתית למחלה, והטיפול בחולים הוא סימפטומטי בלבד.

יש לציין שחולי ALS רבים מצליחים לתפקד בעזרת עזרה, ובאמצעות מרכזי שיקום יכולים להשיג איכות חיים טובה. אחד מחולי ALS המפורסמים, אשר הצליח להגיע להישגים מרחיקי לכת למרות מחלתו הוא סטיבן הוקינג, אשר למרות הקשיים הרבים והשיתוק שמערב כמעט את כל גופו הצליח להגיע להישגים מרשימים בתחום המדע.

דוגמה זו חשובה מאוד על מנת  להבין שטיפול תומך טוב יכול לאפשר איכות חיים מסויימת לחולי ALS, ולכן אסור "להרים ידיים" וחשוב מאוד לנסות לטפל במחלה.

הטיפול במחלת ניוון שרירים

כפי שנאמר, הטיפול בחולי ALS הוא לרוב טיפול תומך בלבד, שמטרתו להקל על חייהם ולאפשר להם לקיים אורח חיים כלשהו. הטיפול בחולי ALS מתמקד בניסיון לעצור את התקדמות המחלה, ובטיפולים נוספים על מנת להקל על הסימפטומים ולהפחית את התכווצויות השרירים, העייפות, העצירות, הכאב ושאר הסימנים הנלווים למחלה.

התרופה הראשונה (וכיום היחידה) שאושרה לטיפול במחלת ה-ALS היא Rilutek, אשר ככל הנראה מאיטה את התקדמות המחלה ומפחיתה את עצמת השיתוק.

מלבד זאת, חולי ALS עוברים טיפולים נוספים הכוללים:

  • פיזיותרפיה – באמצעות ביצוע תרגילים שונים, חולי ALS שומרים על הכושר הגופני וחוזק השרירים ומצליחים לשפר את היכולת המוטורית ואת טווח התנועה. כמו כן, הפעילות הגופנית המבוצעת במהלך הפיזיותרפיה עוזרת להם לשיפור מצב הרוח והביטחון העצמי.
  • התאמת מכשירי עזר – קיימים מכשירים שונים המותאמים לחולי ALS על ידי מרפאים בעיסוק, ותפקידם לסייע להם להתמודד עם השיתוק שלהן. מכשירים כמו הליכונים, כיסאות גלגלים מיוחדים, חגורות וכו' יכולים לעזור לחולים לשפר את התפקוד שלהם ולאפשר להם יכולת מוטורית כלשהי.
  • ריפוי בדיבור – בחולים הסובלים מקשיי דיבור, ניתן לבצע טיפולים שונים באמצעות קלינאיות תקשורת, אשר מסייעות להם לשפר את יכולת הדיבור ובכך מאפשרות להם תקשורת תקינה עם הסביבה.
  • לחצו כאן למידע מורחב על אבחון, טיפול והתמודדות עם מחלת ניוון השרירים ALS

קנאביס וניוון שרירים

ALS היא מחלה כרונית קשה ביותר, ובשנים האחרונות יותר ויותר חולי ALS משתמשים בקנאביס רפואי על מנת להקל על הכאב, לשפר את מצב הרוח ובכך לשדרג את איכות החיים. אל השיתוק האופייני לחולי ALS, נלווה לא פעם כאב קשה ביותר, אשר גורם להם סבל רב.

מלבד ההקלה על הכאב, השימוש בקנאביס הרפואי מסייע לחולי ALS בזכות השפעותיו על הרפיית השרירים, הפחתת פליטת הרוק, שיפור התיאבון וההקלה על השינה.

יתרה מכך, מחקרים שונים הראו ששימוש בקנאביס יכול גם להפחית את התדרדרות המחלה, בזכות השפעות שונות של ה-THC על פעילות תאי העצב. במחקרים המדוברים הצליחו להראות החוקרים ששימוש ב-THC מעכב את התדרדרות המחלה ואת המשך הפגיעה העצבית המתבטאת בניוון שרירי, ובזכות השימוש בקנאביס הרפואי יותר תאי עצב שורדים והמחלה מתקדמת בקצב נמוך יותר.

יש לציין שהמחקרים החשובים בנושא בוצעו בינתיים בעכברים בלבד, ולכן חולי ALS רבים ממתינים לתוצאות מחקרים מתקדמים יותר אשר יאששו את ההשערה בנוגע לתרומה של שימוש בקנאביס רפואי אצל חולי ALS.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן