שר הבריאות מעלה מחירי קנאביס רפואי במטרה להקטין התמכרות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שר הבריאות מעלה מחירי קנאביס רפואי במטרה להקטין התמכרות

המחלוקת סביב השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים היא אחת הבוערות בשיח הישראלי. בצד החיובי, אין צל של ספק שהקנאביסשר הבריאות מעלה מחירי קנאביס רפואי במטרה להקטין התמכרות הרפואי עשוי להקל מאוד על מטופלים וחולים במחלות שונות, אפילו יותר מאשר טיפולים סטנדרטיים. מן העבר השני של המשוואה, החשש הוא משימוש לא מבוקר בקנאביס ומסכנת התמכרות שעלולה לגרום נזקים אדירים למכורים.
אחת ההחלטות האחרונות של שר הבריאות הקודם טרם עזיבת תפקידו, יעקב ליצמן, הייתה להעלות את מחירי קנאביס רפואי – בעיקר על מנת לצמצם את סכנת ההתמכרות למריחואנה. על המשמעויות העיקריות של הצעד, היתרונות והביקורות בסקירה הנוכחית.

מהו ההסבר לעליית מחירי הקנאביס הרפואי?

על פניו, נראה שרפורמה שתכליתה הסדרת הטיפול בקנאביס בישראל היא דבר מבורך. אולם אם תשאלו מטופלים רבים, עמותות וגורמים שונים הנוגעים לתחום הקנאביס הרפואי, הם יבקרו את המדיניות של משרד הבריאות ביחס לנושא בשנים האחרונות. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שבתקופת כהונתו של שר הבריאות הקודם, יעקב ליצמן, עלו מחירי הקנאביס הרפואי בצורה חדה.

גורמים במשרד הבריאות טענו כי השינויים האלו הם מבורכים מיסודם. הטענה היא שמחירי הקנאביס הרפואי בקרב משתמשים בכמויות קטנות ירדו, בעוד שהמחירים שעלו הם של קנאביס בכמויות גבוהות. בין השאר, לדברי משרד הבריאות משתמשים בכמויות גבוהות של קנאביס נמצאים בקבוצת סיכון מוגבר להפוך למכורים, כך שהשימוש שלהם בו ייעשה בלתי מבוקר ומסוכן. בנוסף לכך, גרס שר הבריאות כי ישנו מצב של העברת הקנאביס לקרובים ולמכרים של האדם המשתמש, גם אם אין להם אינדיקציה רפואית לשימוש בו לצרכים רפואיים.

התומכים בשימוש בקנאביס רפואי, ובכלל זה עמותת הקנאביס הרפואי בישראל, מצביעים על חוסר דיוק בדברי השר, או אם תרצו: הבדל בין מה שהוא הצהיר שברצונו לבצע, לבין מה שנעשה בפועל בשטח. הממצאים שבידיהם מצביעים על כך שמחירי הקנאביס הרפואי עלו בשיעור ניכר בקרב כל סוגי המשתמשים, גם כאשר מדובר בכמויות נמוכות של קנאביס – עלייה שמגיעה למאות אחוזים. בנוסף לכך, הטענה היא שגם עצם הרצון לייקר את מחירי הקנאביס עבור משתמשים "כבדים" הוא טעות מיסודה, מכיוון שאותם אנשים הם אלו הזקוקים לקנאביס במידה הרבה ביותר: קחו בתור דוגמה את חולי הסרטן, אשר הקנאביס מהווה עבור רבים מהם האמצעי היחידי שמאפשר להם להתמודד עם הכאבים ולתפקד בצורה ראויה.

מאבק החולים נמצא עדיין בעיצומו אך הוסט בשל הקורונה

נראה שנושא השימוש בקנאביס הרפואי ירד קצת מהכותרות בחודשים האחרונים, מסיבות ברורות: ישראל והעולם כולו עוסקים במגפת הקורונה ובהשפעות שלה על הבריאות והכלכלה של כמעט כל אחד מאיתנו. הרכבת הממשלה החדשה והחלפת השר יעקב ליצמן ביולי אדלשטיין משפיעים אף הם מטבע הדברים.

התקווה בקרב משתמשי הקנאביס הרפואי היא שהשינוי הזה יהיה לטובה, ולו מכיוון ששר הבריאות המכהן ידוע בהיותו תומך בשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. בכמה וכמה מקרים הוא סיפר עד כמה הקנאביס הרפואי סייע לאשתו, טרם פטירתה ממחלת הסרטן. הוא יצא נגד הטענות לפיהן אין מחקרים המצביעים על כך שהקנאביס מקל באמת ובתמים על כאבים, ולו מכיוון שהניסיון האישי שלו הראה אחרת. בראיון שנתן ל"ידיעות אחרונות" התייחס השר אדלשטיין למורכבות הביורוקרטית של השימוש בקנאביס ולצורך להפחית את המגבלות והחומות הביורוקרטיות כדי שניתן יהיה להקל על המטופלים.

בתנאים האלה, ייתכן מאוד שבקדנציה שלו נראה חלק מהשינויים שמשתמשי הקנאביס הרפואי מייחלים להם כבר שנים, בין אם הפיכת תהליך השימוש הרפואי לפשוט יותר לביצוע ובין אם הוזלה של מחירי הקנאביס הרפואי, כך שתג המחיר לא ימנע מאנשים הזקוקים לו באמת לרכוש אותו עבורם.

 

אולי יעניין אותך גם:

מוצרים בתחום המריחואנה הרפואית – מהן אפשרויות הצריכה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן